لامپ هالوژن 7 وات پارس شعاع توس از کدری دیوار خانه شما جلوگیری می کند

لامپ هالوژن 7 وات پارس شعاع توس نوع خاصی از لامپ های رشته ای هستند که در آن لامپ با مخلوط گازی که حاوی مقدار کمی هالوژن مانند ید یا برم است پر می شود. این پر کردن گاز می تواند چرخه هالوژنی را ایجاد کند.

هالوژن با فلز تنگستن تبخیر شده از رشته واکنش شیمیایی می دهد و یک هالید تشکیل می دهد که در اطراف لامپ حرکت می کند. وقتی دوباره به فیلامنت داغ نزدیک می شود، جدا می شود و فلز آزاد شده روی فیلامنت رسوب می کند.

برای جلوگیری از رسوب فلز روی لامپ شیشه ای، لامپ باید در حین کار نسبتا داغ شود. دمای حدود 250 درجه سانتیگراد مناسب است. بنابراین، معمولاً از لامپ‌های نسبتاً کوچک (با نزدیک‌تر بودن شیشه به رشته داغ) استفاده می‌شود که اغلب از شیشه کوارتز (سیلیکا ذوب شده) ساخته شده‌اند، زیرا این ماده می‌تواند دماهای بسیار بالاتری را نسبت به شیشه‌های حباب معمولی تحمل کند.

از آنجایی که فیلامنت معمولاً از تنگستن ساخته می شود، مانند بسیاری از لامپ های رشته ای دیگر، اصطلاح لامپ هالوژن تنگستن اغلب استفاده می شود.

لامپ های هالوژن را نباید با لامپ های متال هالید، که بر اساس یک اصل عملکرد کاملا متفاوت است، اشتباه گرفت.

مزیت حاصل از چرخه هالوژن توضیح داده شده این است که چنین لامپی را می توان با دمای رشته به طور قابل ملاحظه ای بالاتر (حدود 2900 تا 3200 کلوین) کار کرد و در عین حال عمر معقولی را حفظ کرد و از رسوب فلز روی شیشه جلوگیری کرد که منجر به تیره شدن می شود.

پیامدهای افزایش دمای رشته عبارتند از (الف) افزایش کارایی نوری، که منجر به بهبود بازده انرژی می‌شود، و (ب) افزایش دمای رنگ، که از قضا ظاهری “سرد” به آن می‌دهد که به نور روز نزدیک‌تر است. به عنوان مثال، لامپ های هالوژن خانگی 230 ولت معمولی با مصرف برق 60 وات، کارایی نوری در حدود 16 lm/W دارند.

لامپ های هالوژن با قدرت یکسان اما ولتاژ کاری کمتر 12 ولت می توانند بازده نوری بسیار بالاتری در حدود 20 lm/W داشته باشند، اما با در نظر گرفتن تلفات برق در منبع تغذیه مورد نیاز لامپ، تفاوت تا حدودی کمتر می شود.