لوله آب روکاری که بر اثر تابش نور خورشید تغییر رنگ می دهد

انواع لوله های لوله کشی در کارهای ساختمانی برای اهداف مختلفی مانند توزیع آب، زهکشی، دفع زباله از مواد مختلف استفاده می شود.

در هر ساخت و ساز، مقدار کافی آب باید در مکان های مورد نیاز برای رفع نیازهای مختلف ساکنین موجود باشد. بنابراین، قبل از ساخت سازه، نیاز به آب باید به درستی محاسبه شود.

آب انتقالی از طریق لوله آب روکار در سازه در بالا یا زیر زمین حمل می‌شود. در عین حال، ما باید امکانات زهکشی مناسب را برای تخلیه فاضلاب از طریق لوله ها محاسبه کنیم.

در این مقاله به تمام انواع لوله کشی فوق به تفصیل می پردازیم.

همچنین بخوانید: کتاب اندازه گیری چیست نحوه نوشتن کتاب اندازه گیری

#1. لوله های اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS)
لوله های ABS در برابر مواد شیمیایی خورنده مقاوم بوده و دمای ذوب پایینی دارند. در حالی که برای لوله‌ها استفاده می‌شود، برای اسباب‌بازی‌های لگو، صفحه‌کلید کامپیوتر و محافظ‌های دیواری سوکت‌ها به خوبی شناخته شده است.

از این نوع لوله می توان برای تخلیه فاضلاب و فاضلاب خانگی استفاده کرد. برای سیستم های DWV (دریچه تخلیه زباله) خوب است.

انعطاف پذیر نیست. به عبارت دیگر جامد است.

لوله
لوله های اکریلونیتریل بوتادین استایرن
#2. لوله های برنجی
لوله برنجی آلیاژی از مس و روی است. این به طور گسترده در بسیاری از اقلام خانگی مانند قفل، بلبرینگ، دستگیره درها و کاربردهای لوله کشی مانند لوله هایی مانند آنچه در زیر نشان داده شده است، استفاده می شود.

در حالی که برنج ممکن است برای لوله کشی استفاده شود، به ندرت به دلیل گران بودن آن است. اتصالات برنجی رایج تر است.

لوله های برنجی
لوله های چدنی به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و در نتیجه عمر طولانی برای سیستم های توزیع آب شهری محبوبیت دارند.

لوله چدن از چدن ساخته شده است. این گونه لوله ها عموماً از قطر 5 تا 120 سانتی متر ساخته می شوند. در شرایط عادی می توان انتظار داشت که یک لوله چدنی 100 سال عمر کند.

طول معمول یک بخش لوله 12 فوت است، اما ممکن است طول آن تا 20 فوت به دست آید. لوله چدنی در چندین کلاس ضخامت دیواره برای فشارهای مختلف تا حداکثر 350 psi ساخته می شود.

لوله فلنج دار را می توان برای ایستگاه های پمپاژ، کارخانه های فیلتر و سایر مکان هایی که ممکن است نیاز به جدا کردن لوله باشد استفاده کرد.

کوپلینگ های فلنجی باید کاملاً نصب شوند و در صورتی که ضد آب باشند دارای واشر باشند. لوله های چدنی نیز ارزان و مقرون به صرفه خواهند بود. این لوله ها را می توان به راحتی به هم وصل کرد و ممکن است به راحتی بریده و خسته شود.